woensdag 19 september 2012

Tekenen en schilderen in de stijl van Corneille: Servies


Tijdens een weekendje weg in Duitsland zag ik bij vele winkels hele stapels met witte papierenbordjes. De bordjes waren goedkoop, maar toch liep ik ze voorbij, want wat moest ik ermee? Na een paar uur gewinkeld te hebben werd ik opeens geïnspireerd en wist ik wat ik met de bordjes moest.
Ik zou de bordjes door de leerlingen laten inkleuren in de stijl van Corneille. Corneille was de mede oprichter van de Cobra-groep. Corneille gaf destijds aan dat de kunstenaars die behoorden tot de Cobra-groep zich wilden uiten als kinderen en naar hartenlust wouden spelen met kleur. Dit valt ook goed terug te zien in de schilderijen van Corneille. Corneille schilderde altijd met veel vrolijke kleuren, waarbij hij vooral de zon, vogels en planten steeds weer terug liet komen. Vooral vogels namen een zeer belangrijke plek in, in zijn leven. Zijn artiestennaam Corneille is het Franse woord voor “kraai”.
 Corneille is in 2010 overleden, maar zijn werk is in Nederland nog altijd populair. Er is veel servies in de handel dat beschilderd is in de stijl van Corneille: Vrolijke kleuren, met dikke lijnen met vogels als onderwerp.  Zo kom ik tot mijn volgende lesidee die in groep 6 zeer enthousiast werd ontvangen en resulteerde in leuke resultaten.
Borden inkleuren met stift, in de stijl van Corneille
 Benodigdheden:

·         Viltstiften

·         Witte papieren bordjes (zorg ervoor dat het papier van de bordjes niet te glad is)

·         Afbeeldingen van schilderijen van Corneille

·         Markers
Werkwijze:

Ik laat op het digibord enkele afbeeldingen van schilderijen van Corneille zien en bespreek met de leerlingen de schilderijen. Wat valt ze op? Kleur, thema etc.

Daarnaast laat ik de leerlingen met grijs potlood een vogel tekenen op het papierenbordje. Daarna laat ik de leerlingen de ruimte om de vogel indelen in vlakken. De leerlingen kleuren de gehele tekening in, waarbij het erg belangrijk is dat er geen witte vlakken meer overblijven. Wanneer de leerlingen klaar zijn, zetten ze met een marker dikke lijnen om de vogel en eventuele andere belangrijke vlakken.
 

Andere leuke lessugesties in de stijl van Corneille kun je o.a vinden op de website: www.tekenenenzo.nl.

Aangezien ik het erg leuk vindt om te tekenen en te schilderen aan de hand van beroemde kunstenaars haal ik veel inspiratie om eigen teken- en schilderlessen te ontwerpen uit onderstaand boekje.


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten