zaterdag 22 juni 2013

Eerste dag in je stage klas - Eerste dag in het nieuwe schooljaar

Kennismakingsquiz
Het is de eerste dag je in je nieuwe (stage)klas. De leerlingen moeten wennen aan jou en jij moet wennen aan de leerlingen. Het is op zo'n dag leuk om een kennismakingsactiviteit te organiseren. Afgelopen schooljaar heb ik voor de leerlingen van groep 5/6 een kennismakingsquiz gemaakt. De leerlingen moesten vragen over mij beantwoorden. De vragen had ik samen met plaatjes gepresenteerd met behulp van een PowerPoint presentatie. Bij iedere vraag hadden de leerlingen 3 keuzemogelijkheden. Uiteindelijk won het winnende groepje een klein cadeautje met de tekst Juffenkenner van het jaar. De quiz was een groot succes.

Vragen die gesteld heb zijn o.a.:
  • Wat is mijn lievelingseten?
  • In welke plaats woon ik?
  • Met welk vervoermiddel kom ik meestal op school?
  • Hoe oud ben ik?
  • Wat is mijn lievelingssport?
Kennismakingsboek
Nog een super leuk idee vond ik op de site van Dr. Jean.
Zij heeft voor haar klas een boek gemaakt voor met de titel: Wie is Dr. Jean?
Het boek ligt in de klassenbibliotheek en de leerlingen mogen hier vrij in bladeren. Ze laat hier o.a. in zien wie haar man is, wie haar klein kleinkinderen zijn, maar ze verteld hierin ook hoe oud ze is, wat haar hobby's zijn en wat haar lievelingseten is. Ik zit al vol met inspiratie en de kans is dan ook groot dat ik zelf zo'n boek ga maken voor mijn nieuwe stageklas.
Het idee van Dr. Jean vind je op deze site!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten